Vektor- og rastergrafikk

31. desember 2016

Rastergrafikk (bitmap)

Enkelt fortalt er rastergrafikk bilder som er gjengitt ved hjelp av fargepiksler i et rutenett. Det fungerer stort sett fint, og det er et enkelt og anvendelig format å jobbe med. Så lenge du ikke trenger å skalere bildet opp (eller ned) i størrelse går det greit. Uansett om du skal forstørre eller forminske rastergrafikk, så vil du måtte legge til eller forkaste informasjon. Skaleres bildet ned i størrelse, må dataprogrammet ta stilling til hvilke piksler som skal forkastes og hva som skal endres i de resterende. Skal bildet opp i størrelse, må programmet legge til piksler basert på informasjon som hentes fra de omkringliggende pikslene (interpolering).

(En dataskjerm har gjerne over 100 piksler per tomme. Min Macbook Air har 128 ppi, og Apples retina-skjermer har mellom 220 og 400 ppi litt avhengig av hva slags utstyr det er snakk om. Dersom man jobber med grafikk som skal vises på skjermer, er det viktig å vite noe om størrelsen på grafikken og at bilder ser pikselerte ut når man blåser opp størrelsen. Mange webpubliseringsverktøy har for eksempel gjort det mulig å laste opp et bilde for «vanlige» dataskjermer og et annet (gjerne dobbelt så stort) for «retina»-skjermer.)

Typiske rasterformat er:

Vektorgrafikk

Vektorgrafikk består gjerne av flere skalerbare objekter. I stedet for piksler er denne formen for grafikk bygd opp av «bezier-kurver» som tegnes opp på bakgrunn av matematiske formler. Objektene kan håndteres ved å dra i hjørner og lignende. (Selvsagt er det mye mer avanserte muligheter. Adobe Illustrator er et program man kan bruke når man skal lage og redigere vektorgrafikk.)

Vektorgrafikk vil aldri se pikselert ut. Dette gjør at grafikken ser lik ut – uansett størrelse – både på skjerm og utskrift. En annen fordel er at vektorgrafikk støtter gjennomsiktighet i større grad enn rasterformatene. Det gjør det enklere å jobbe med flere objekter som skal vises over hverandre.

Ulempen med vektorgrafikk er at den (ennå) ikke klarer å gjengi fotorealistiske bilder. Selv om programvaren blir stadig bedre er det ennå et stykke igjen. I utgangspunktet starter all vektorgrafikk med at noen lager det i et program, mens rastergrafikk kan være resultat av en skanning eller et foto.

Typiske vektorformat er:

 

Her er en sammenligning av henholdsvis raster- og vektorgrafikk:

Fargepiksler Objekter
Individuelle piksler Individuelle objekter
Store filer, informasjon om hver piksel lagres. Små filer, informasjon om hver objekt lagres som matematiske formler
Mister kvalitet ved skalering Mister ikke kvalitet ved skalering
Ser realistiske ut Ser ikke realistiske ut
Importeres gjerne fra foto eller skanner Lages fra bunnen av i et dataprogram
.bmp, .psd, .jpg, gif, tiff, .png .ai, .svg, .eps, .dxf, .wmf, .pdf

Kilder:


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *