Unity 01

I denne øvelsen har jeg forsøkt å lære det aller mest grunnleggende i Unity. Før jeg gikk løs på oppgaven, gjennomførte jeg følgende kurs:

Kursene på Unity Learn var til stor hjelp

Oppgaven

Oppgaven gikk ut på å vise at man kan bruke de mest grunnleggende funksjonene i Unity.

  • Bli kjent med Unity
  • Bruke og forstå RigidBody.AddForce
  • Lage GameObjects
  • Lage prefabs
  • Bruke AssetStore
  • Bruke, endre og skrive kode C#

Dette skulle man få til ved å lage et bane der en ball styres rundt i noen omgivelser. Balle plukker opp eller treffer objekter, og disse objektene gir spilleren poeng.

Opprette prosjekt i Unity

Ved hjelp av tipsene i Unity 3D Essential Training (LinkedIn Learning) lagde jeg en mappestruktur under Assets i Unity. Det var kanskje ikke nødvendig med så mange mapper i et lite prosjekt som dette, men det var likevel greit å følge malen for et større spill.

Oppsett av struktur i Unity
Oppsett av struktur i Unity

Etter hvert så jeg at flere av mappene under Assets kunne slettes, men jeg beholdt

  • Materials
  • Models
  • Prefabs
  • Scenes
  • Scripts

Når mappene var opprettet importerte jeg et lavpoly landskap fra AssetStore og de tre skriptene som var lagt ut i Canvas. Deretter lagde jeg mitt første GameObject, ballen eller selve spilleren. Jeg koblet også kamera sammen med ballen slik at det følger ballen rundt i landskapet.

Resten av prosessen kort fortalt

I den videre prosessen jobbet jeg en del med å koble riktig kode til riktig GameObject. Her hadde jeg god bruk for Unity Learn, Visual Studio for Mac 2019 og et par videoer på YouTube. Roll-a-ball (Unity learn) var kanskje den mest nyttige videoen – siden innhold og oppbygging av dette kurset hadde akkurat passe vanskelighetsgrad.

Etter noen innledende runder der enten ballen forsvant, pillene forsvant, begge deler ble borte, eller ingenting skjedde, fikk jeg til slutt orden på “is Target” og egenskaper som “Use gravity” og “Is Kinematic”. I tillegg ble kodene endret og tilpasset etter beste evne slik at spillet til slutt ble mer eller mindre spillbart.

Kodefilene er på plass, men de kan helt sikkert ryddes mer opp i.

Klargjøre spillet for Mac og Windows

Spillet ble bygget både som Mac- og Win-versjoner. Mac-versjonen til omtrent 30 sekunder å bygge, mens Windows-versjonen tok cirka 30 minutter.

Ferdig spill for Mac og Windows

Last ned cs-filene

Her kan du laste ned cs-filene som hører til prosjektet.

Dette bør bli bedre

  • Det er litt lite kontroll på ballen, men jeg liker at kamera følger ballens perspektiv.
  • Pillene gir samme poengsum. Det hadde vært gøy om de blå pillene ga flere poeng enn de grønne (fordi de blå er vanskeligere å få tak i).
  • Poengtellingen er grei, men skulle likt å hatt en indikasjon underveis på hvor mange piller det er totalt. Det hadde også vært kult med en plakat som oppsummerte spillet med noen flere fakta, for eksempel tid brukt.
  • Landskapet bør enten utnyttes bedre eller avgrenses med for eksempel vegger. Eventuelt kunne det vært satt en grense på hvor langt man kan fall før spillet startes på nytt.
  • Kodene kan med stor sannsynlighets forenkles noe.

Legg inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.